a beautiful story

‘Duurzaamheid is niet iets wat je erbij doet’

Duurzaamheid leeft onder Amsterdamse bedrijven, blijkt uit de vele inzendingen voor de DAMPrijs 2012. Met die wedstrijd zoekt de stad naar de duurzaamste ondernemer.

Acht stadsdelen (zeven officiële stadsdelen plus Westpoort), 152 deelnemers, 24 genomineerden en één stedelijke winnaar. Dit jaar wordt voor het eerst de DAM Prijs in Amsterdam uitgereikt. DAM staat voor Duurzame Amsterdammers in het MKB (midden- en kleinbedrijf).

‘Heel blij verrast’ is Nina van Kranendonk, projectadviseur bij ARC (Amsterdam Reduceert CO2) van de gemeente Amsterdam, die de wedstrijd in opdracht van de stadsdelen organiseert. “Dat er animo zou zijn, hadden we verwacht, maar zo veel aanmeldingen!” Ruim 150 ondernemers dingen mee naar de prijs.

Eerder waren er al soortgelijke wedstrijden in de stad, zoals de Ondernemers Milieuprijs in Amsterdam-West. Van Kranendonk:”Maar die waren vooral op milieu gericht. Deze prijs kijkt nog breder naar duurzaamheid en sociale en maatschappelijke aspecten.” Dit is voor het eerst dat de hele stad meedoet en de stadsdelen tegen elkaar strijden.

“Vooral de verscheidenheid aan bedrijven en wat zij op duurzaam gebied doen, valt op,” zegt Renate Heppener, projectmanager bij ARC. “Daarin zie je dat duurzaam ondernemen een heel breed begrip is.” Zo kan de bedrijfsvoering duurzaam zijn, bijvoorbeeld door energie te besparen of FSC-gecertificeerd papier te gebruiken. Maar je kunt ook een duurzaam product maken, zoals sieraden van ecologisch goud en zilver.

Een greep uit de aanmeldingen: een filmproductiebedrijf dat zo duurzaam mogelijk films maakt, met led-verlichting op de set. Een kinderopvang met biologische lunch voor de kleintjes. Of een verhuisservice die al 83 jaar bestaat en nu CO2-neutraal verhuist.

Heppener: “Dat is mooi om te zien. Niet alleen kleine innovatieve bedrijfjes zijn met duurzaamheid bezig, maar ook langer bestaande familiebedrijven maken duurzame slagen.”

Om aan de wedstrijd mee te doen vulden de ondernemers een vragenlijst in. Daarin beschreef het bedrijf hoe duurzaam het op diverse terreinen werkt: de bedrijfsvoering, dus hoe het met energiebesparing omgaat, transport en inkoop. Maar ook de sociale kant van een bedrijf telt mee: werkt het bedrijf bijvoorbeeld met stagiairs of mensen die moeten re-integreren? En dan is er de core business van het bedrijf: hoe duurzaam wordt het product of de kernactiviteit georganiseerd? Of wordt de stad er duurzamer van? Met groene ambities voor de komende jaren vielen ook punten te halen.

Elke onderneming die ten minste twee jaar bestaat, mocht meedoen. In totaal meldden 193 ondernemers zich aan. Daarvan vielen er 41 af, grotendeels omdat ze nog geen twee jaar bestonden. Van Kranendonk: “Maar daar zaten interessante initiatieven tussen, die we hopelijk volgend jaar terugzien, als ze wel twee jaar bestaan.” 152 bedrijven mochten uiteindelijk meedingen naar de DAM Prijs.

Elk stadsdeel nomineerde met een eigen stadsdeeljury de drie beste ondernemers en koos een winnaar. Die wint alvast vijfduizend euro en mag meestrijden om het stedelijke DAM-prijzenpakket ter waarde van dertigduizend euro, dat 9 juli zal worden uitgereikt.

De eerste voorselectie in de stadsdelen is gedaan met ondersteuning van duurzaamheidsadviesbureau DHV. Laura van Heeswijk van DHV: “Interessant is dat de focus van bedrijven bij duurzaam ondernemen per stadsdeel verschilt.”

In Zuidoost bijvoorbeeld was er bij een groot aantal bedrijven aandacht voor sociale aspecten, zoals een multicultureel personeelsbestand en het bevorderen van een prettig sociaal klimaat in de omgeving. In het van oorsprong industrieel georiënteerde Westpoort lag de nadruk bij bedrijven meer op energiebesparing en transport. En uit stadsdeel Centrum kwamen vooral aanvragen van kleine, innovatieve bedrijfjes. Vele daarvan zijn gericht op de toeristenbranche.

Op 9 juli zal de jury met het Amsterdamse publiek uit de acht winnaars van de stadsdelen, de stedelijke DAM Prijswinnaar kiezen. Die jury bestaat uit Froukje Jansen (onder andere ex-presentatrice omroep Llink), Bart van Olphen (oprichter van duurzame viswinkel Fishes) en Kees Verhoeven (Tweede Kamerlid van D66 en voormalig directeur MKB-Amsterdam). Jort Kelder is dagvoorzitter. Alle Amsterdammers kunnen vanaf vandaag stemmen op hun favoriete duurzame ondernemer via www.amsterdam.nl/ damprijs.

De Dam Prijs wordt uitgereikt in Amsterdam Wharff, mét biologische catering. Alle ondernemers die aan de wedstrijd hebben meegedaan, zijn uitgenodigd.

De winnaar van de DAM Prijs krijgt dus een prijzenpakket ter waarde van dertigduizend euro. Van Kranendonk wil nog niet te veel verklappen (‘het moet een beetje spannend blijven’), maar het zijn prijzen waar de winnaar iets aan heeft. En ze dragen iets bij aan het duurzaam ondernemen natuurlijk. Denk aan een advertentiepakket, een duurzaam bedrijfsuitje, duurzame kerstpakketten en rij-minuten voor medewerkers in de elektrische auto’s van Car2Go.

Maar het belangrijkst is dat de ondernemers die winnen, in ‘t zonnetje worden gezet, aldus Van Kranendonk. Dat gebeurt in media, zoals sponsor Het Parool, en in de publicaties van stadsdelen. “We hopen dat ondernemers door elkaar geïnspireerd zullen worden en van elkaar zullen leren.”

De bedoeling is ook ondernemers die meer over bepaalde duurzaamheidthema’s te weten willen komen, bij elkaar te brengen. Heppener: “Zo zie je bedrijven die al heel veel doen aan duurzaam inkopen, maar nog niet weten hoe ze hun transport duurzamer kunnen maken. Wij willen de ondernemers die van elkaar kunnen leren, met elkaar in verbinding brengen.”

ARC wil volgend jaar graag weer de DAM Prijs organiseren en denkt dan wel aan subcategorieën. Heppener: “We hebben nu veel inschrijvingen van bedrijfjes die minder dan vijf personen in dienst hebben, maar wel heel innovatief duurzaam bezig zijn, en inschrijvingen van bedrijven met 150 man die duurzame stappen maken. Dan is soms lastig vergelijken.”

Heppener: “In een groot bedrijf is het vaak moeilijker grote duurzame slagen te maken. Dat zien we ook wel bij de gemeente. Maar als daar dan iets verandert, is de impact natuurlijk groter.”

In elk geval is met deze prijs duidelijk dat duurzaamheid niet iets is ‘wat ondernemers erbij doen’. Het is geen ondergeschoven kindje, benadrukken van Van Kranendonk en Heppener. “Duurzaamheid is de dagelijkse praktijk van een groot aantal ondernemers in de stad.”