nls op de ipad

Met de iPad geen boek meer nodig

De brugklassers van het Berlage Lyceum in Amsterdam krijgen als eerste het vak Nederlands op de iPad – er komt geen boek, schrift of pen meer aan te pas. ‘Heerlijk, zo weinig sjouwen.’

Voordat de les Nederlands begint, is het opvallend rustig in de brugklas 1 H van het Berlage Lyceum. Geen groepjes leerlingen die staan te kletsen, nauwelijks lawaai en nergens een propje dat door de klas vliegt. De leerlingen zitten keurig aan hun tafeltje dat – op een iPad na – leeg is. De ÈÈn speelt Scrabble, de ander zit te chatten met iemand aan de andere kant van de klas.

“Zo, we gaan beginnen,” zegt docent Roos Luiten. Met vliegensvlugge vingers tikken de leerlingen hun spelletjes en andere apps weg, ze klikken op de app Nederlands en scrollen naar de opdracht waar ze gebleven zijn.

De brugklas krijgt dit jaar voor het eerst het hele vak Nederlands op de iPad. Het apparaat wordt op de school ook bij andere vakken gebruikt, maar Nederlands is het enige vak dat volledig op de iPad gegeven wordt, helemaal zonder schrift, pen of boek.

“Jullie hebben vorige keer een mindmap gemaakt. Ayu, wil jij de jouwe even aan het smartboard koppelen?” Ayu (12) loopt naar voren en zet met ÈÈn klik zijn mindmap op een groot digitaal scherm voorin de klas. Met zijn iPad geeft hij een korte presentatie van zijn resultaten.

Luiten:”Wie wil er tips en tops geven?” Vijf handen schieten de lucht in. “Gaaf vormgegeven,” zegt een jongen met stekelig bruin haar. “Je hebt tekst met een x geschreven,” zegt een meisje achterin de klas. Dat de leerlingen zo enthousiast meedoen, heeft volgens Luiten zeker met de iPad te maken. “Ze kunnen zelf dingen vormgeven, ze leren spelenderwijs.”

Een ander voordeel van deze digitale lesmethode is dat een docent veel beter inzicht krijgt in de prestaties van de leerlingen, zegt Koen Strous van uitgeverij Dedact. Het systeem maakt van iedere leerling namelijk een analyse, zodat de docent meteen kan zien wat de sterke en zwakke punten van de leerling zijn. Luiten: “Ik pik de leerlingen die moeite hebben met bijvoorbeeld ontleden er meteen uit, die neem ik in een groepje apart om extra uitleg te geven.”

Roos (12) vindt het heel fijn om met de iPad te werken. “Thuis doe ik ook alles met de computer.” Dennis (13): “En van de hele dag schrijven krijg ik lamme handen.” Natuurlijk is de verleiding groot om even een spelletje te doen of met vrienden te chatten, zegt Roos. Maar de docenten worden steeds strenger: “Als je gepakt wordt, moet je dat spelletje verwijderen.”

Een heel groot voordeel aan werken met de iPad vindt Noah (ook 12) dat je tas minder zwaar is. “We werden gewaarschuwd door andere bruggers dat je ontzettend moet sjouwen, maar kijk,” – hij laat zijn grote, lege rugzak zien – “ik heb vandaag ÈÈn boek en ÈÈn schrift bij me, voor Frans. En zelfs dat hoeft binnenkort niet meer. Het is ideaal.”

Het werken met de iPad kost docent Luiten nu nog wel extra tijd, maar dat komt vooral doordat ze nog aan het wennen is aan de digitale lesmethode, en die in samenwerking met uitgever Strous voor haar lessen aan het optimaliseren is. “We spreken elkaar heel veel.”

Dat is uniek, volgens Strous. “Bij onze uitgeverij kunnen docenten zelf aangeven welke hoofdstukken ze in hun lessen willen. Eigenlijk stellen ze zelf hun digitale lespakket samen.”

Volgens Strous hoeft werken op de iPad geen extra geld te kosten. Integendeel, zegt hij: “Als je de iPad in drie jaar afbetaalt en geen dure boeken meer hoeft aan te schaffen, wordt het zelfs goedkoper. Onze digitale lesmethoden zijn namelijk de helft van de prijs van schoolboeken of nog minder.”

Over het feit dat kinderen niet meer goed met de hand leren schrijven, maakt Luiten zich geen zorgen. “De vraag is of ze dat over tien jaar überhaupt nog wel nodig hebben; ze doen alles op de computer.”

Foto: Rink Hof